Tot Ons Genoegen Rijswijk

Tentoonstelling ‘Van aardbeziën tot zomerkoninkjes’

Tentoonstelling ‘Van aardbeziën tot zomerkoninkjes’

Van 9 mei tot 8 november staat het Boomkwekerijmuseum in Boskoop in het teken van de aardbei. In de tijdelijke tentoonstelling en in de museumtuin ontdekken bezoekers van alles over de aardbeienteelt in Boskoop.

Is er een fruitsoort populairder bij tuiniers dan de aardbei? Een moestuin of volkstuin is toch ondenkbaar zonder een paar aardbeienplanten! Ze zijn eenvoudig te vermeerderen en het geven aan het begin van de zomer een overvloedige oogst. Als je vroege en doordragende rassen combineert, geniet je het hele groeiseizoen van vruchten uit eigen tuin. We kennen de aardbei allemaal, maar weten over het algemeen heel weinig over haar interessante geschiedenis.

In de tentoonstelling ‘van aardbeziën tot zomerkoninkjes’ maakt de bezoeker kennis met verrassende kanten van dit zomerfruit; als geliefd onderwerp voor schilders, als verzamelobject en natuurlijk als gezonde snack. In de museumtuin is van alles te zien en te beleven over aardbeien. Speciaal voor kinderen is er een interactief aardbeienladdertjes-spel. In dit (gratis) spel ontdekken kinderen spelenderwijs het museum, met na afloop van het spel een leuke verrassing.

Tegenwoordig kennen we Boskoop als een sierteeltcentrum, maar in de 19e eeuw was Boskoop een echt aardbeiendorp. Dit stukje van de Boskoopse geschiedenis krijgt in de tentoonstelling ook de nodige aandacht. De permanente expositie van het Boomkwekerijmuseum belicht daarnaast de ontwikkeling van de boomkwekerij van de middeleeuwen tot nu. In het buitendeel is bovendien een compleet ingerichte boomkwekerswoning te bezoeken, de museumkwekerij en een ingerichte tuindersloods.

Houders van de Museumjaarkaart hebben vrij entree!

Kijk voor meer publieksactiviteiten en evenementen ook op de social media-kanalen van het museum en op www.boomkwekerijmuseum.nl .